Tirpitz – en del af Atlantvolden

Et af Danmarks nyeste og mest velbesøgte museerne er Tirpitz ved Blåvand. Oprindeligt drejede det sig om en kæmpemæssig kanonstilling, der skulle beskytte Danmark mod en vest-allieret invasion.

I foredraget fortælles historien om Tirpitz-stillingen og Atlantvolden, der strakte sig fra Nord-Norge forbi Danmark, Holland, Belgien til den fransk-spanske grænse. Invasionen kom aldrig, og bunkeren blev ikke færdig før den tyske kapitulation.

I foredraget hører vi om Tirpitz, Atlantvolden, men også andre aspekter af Anden Verdenskrig vil blive belyst.

Foredraget baserer sig på foredragsholderens bog om Tirpitz-stllingen.
Varighed: Ca. 1,5 – 2 timer.
Udstyr: PowerPoint projektor.

John V. Jensen
Jeg er erfaren foredragsholder, ansat som museumsinspektør på Vardemuseerne siden 2005 og forfatter til bøger og artikler om bl.a. om de tyske flygtninge i Danmark fra 1945-49 og andre emner vedrørende Anden Verdenskrig. Derudover har jeg skrevet om kunst og kulturhistorie herunder Nymindegab-malerne og maleren Otto Frello.