Livsfortællinger, udvikling fra ung til gammel

Tordenskjold

Peder Wessel blev ikke ret gammel. Men han nåede at sætte sit navn uudsletteligt på Danmarks historie, fordi han på den mest danske måde vandt over de svenske fjender: Både ved storslåede søslag og drabelige kæmpeslag, men også ved list, snuhed, omtanke – også for sine mænd – og regulært personligt mod.

Hans navn står på tændstikker, men han er også prentet ind i de fleste danskeres sind som ham, der tog kampen op mod de overlegne fjender og besejrede dem, fordi han var den klogeste.

Til foredraget skal vi ikke stille de store spørgsmål som: “Var han nu også sådan en helt i virkeligheden?”. Vi lader mørkemændene passe deres grå historie og fryder os i stedet over en række af de herlige, livsbekræftende sagn, men begræder også den forfærdelige måde, han blev myrdet på.
Varighed: 2×45 min. plus pause.
Udstyr: Ingen krav.

Hans Peter Rasmussen
Jeg er pianistuddannet fra både Aarhus og Köln, fortæller og foredragsholder gennem snart 40 år og lærer. Til mine foredrag fortæller jeg især om historiske emner og om særlige personer. Derudover spiller jeg klaverprogrammer og holder syng-sammen-stunder. Hjemmeside: www.hprforedrag.dk