Historie, soldater på vej i krig

Tulle Fiil

Spørgsmålet: “Er der en mening med det?” følger Hvidsten-gruppens Tulle Fiil i livet efter den Tyske Værnemagts henrettelse af hendes far, hendes bror og hendes ægtemand. Vi leder efter svar og går i Tulles fodspor gennem hendes barndom og unge år i Hvidsten og liv og glade dage i en oplyst kro-familie.

Vi hører også om hendes mangfoldige talenter og ligefremme væremåde og om hendes stille alvor i kampen for friheden – hvor hun var bindeled i den gruppe af folk på egnen, der blev Danmarkshistoriens første modtagegruppe. Og vi hører om hendes mentale styrke ved de ni måneders indespærring i tyske tugthuse.

Hun var et sammensat menneske og levede et vanskeligt liv efter den krig, hun har kæmpet: “Guds fred med vore døde i Danmarks rosengård, Guds fred med dem som bløde af dybe hjertesår” (Grundtvig).
Varighed: 1 time og 30 min. plus pause.
Udstyr: Klaver og projektor.

Poul Smedegaard Andersen
Jeg er musiker og historiefortæller og har en baggrund som cand.mag. i musik og historie. Jeg har i mange år haft profession som højskolelærer blandt andet ved Idrætshøjskolen i Aarhus, Rønshoved Højskole, Diget ved Skagen og Rønde Højskole. Jeg har 13 års erfaring som foredragsholder, og jeg har i den forbindelse også arrangeret temadage om Hvidsten Kro i en årrække. Hjemmeside: www.historienssang.dk