Livsfortællinger, udvikling fra ung til gammel

Ulvejagt – Corfitz Ulfeldt – kongelig svigersøn, rigshofmester og landsforræder

I 2021 udkom Lisbeths historiske roman “Ulvejagt”, der er historien om et dramatisk og væsentligt stykke danmarkshistorie i en tid, hvor det danske rige bevægede sig mellem stormagt og bankerot, tæt på tilintetgørelse. Historien om Corfitz Ulfeldt er også historien om personlig ærgerrighed og grådighed, korruption og bedrag, forfængelighed og primadonnanykker. Det er historien om en usædvanlig begavelse og karismatisk personlighed, der kunne både tryllebinde og frastøde de mennesker, der var omkring ham. Ulvejagt følger liv og karriere og ægteskabet mellem Christian 4.’s datter, Leonora Christina og Ulfeldt, deres rejser, mange børn og private liv i 1600 tallet, hvor ægteskabet bragte hende 22 år i fangenskab.

Udstyr: Projektor til PC, bærbar mikrofon, bord på ca. 170 cm i længden til litteratur og rekvisitter

Lisbeth Weitemeyer
Jeg er cand.mag., dramaturg, historiker og forfatter og har i mere end 20 år holdt foredrag. Jeg fortæller om og underviser i emner inden for kommunikation, danmarkshistorie, nordiske forfatter og jul, og siden 2007 har jeg været ansat på Museet på Koldinghus som guide, dramaturg og fortæller. Hjemmeside: www.klarscene.com