Under sandet – the true story. Minerydningen langs den jyske vestkyst

Den tyske besættelsesmagt efterlod ved befrielsen 1.500.000 landminer. Landminerne lå især på den jyske vestkyst og gjorde denne utilgængelig og livsfarlig.

Ved kapitulationen blev det aftalt, at tyskerne selv skulle rydde minerne. Opgaven var farlig og 150 tyske mineryddere mistede livet og dobbelt så mange blev såret.

Var der, som det antydes i filmen Under Sandet fra 2015, tale om et af danmarkshistoriens sorte kapitler? Var der tale om danske krigsforbrydelser?

I foredraget får vi hele historien frem til minerydningen på Skallingen 2006-12 baseret på nye kildestudier og foredragsholderens bog: Livsfare – miner!

Varighed: Ca. 1,5 – 2 timer.

Udstyr: PowerPoint projektor.

John V. Jensen
Jeg er erfaren foredragsholder, ansat som museumsinspektør på Vardemuseerne siden 2005 og forfatter til bøger og artikler om bl.a. om de tyske flygtninge i Danmark fra 1945-49 og andre emner vedrørende Anden Verdenskrig. Derudover har jeg skrevet om kunst og kulturhistorie herunder Nymindegab-malerne og maleren Otto Frello.