Litteratur, forfattere og fortælling, bøger

Western-helten – en skarptskydende, selvopofrende engel

Western-helten er måske den betydeligste arketype i Amerikas mytologiske selvfortælling. Han har et etisk kodeks i et lovløst grænseland, hvor han baner vejen for lov og civilisation. Han er nødsaget til at gøre det på lovløshedens præmisser og får blod på hænderne. Når lov og orden er etableret, bliver han derfor udstødt til nye grænser – i sidste ende døden.

På den måde er western-helten grundlæggende en tragisk figur, og denne figur skal vi høre om til foredraget. Vi graver efter hans historiske og litterære rødder, og vi forholder os til manifest destiny (skæbnefortællingen om USA’s tilblivelse og evindelige udvidelse mod vest). Undervejs vises der relevante klip, når vi ser på, hvordan Hollywood har indprentet western-helten i vores allesammens bevidsthed (og ubevidsthed).

Vi kigger også på, hvorvidt filmene i højere grad reflekterer og kommenterer deres egen samtid end den historiske æra, hvor deres handling foregår. Og vi hører om, hvordan western-helten som type kommer til syne i mange andre genrer som science-fiction, film-noir og japanske samurai-film – måske vi stadig i dag kan skimte ham i silhuet ridende mod solnedgangen.
Varighed: 2×45 min. plus evt. pause.
Udstyr: Projektor til computer samt lydanlæg (hvis lydanlæg ikke forefindes, medanbringer foredragsholderen det selv). Hvis der er behov for mikrofon, medbringer foredragsholderen det selv.
Pris: kr. 2750,- (ekskl. transportudgifter).

Stig Nielsen
Fra jeg var ganske ung, har jeg været sangskriver og udøvende musiker, og siden 2007 har jeg udgivet albums. Derudover har jeg læst engelsk og dansk på universitetet, og gennem en årrække har jeg som højskolelærer undervist i litteratur, sangskrivning og filmhistorie. I dag holder jeg foredrag i forskellige foreninger, hvor jeg bl.a. deler min passion for musik, film, historier, myter og fortællinger.