1900 kr.

Berlin

Berlin – en by i forandring

Først kommer vi ind på kurfyrsternes, kongernes og kejsernes by, hvor Berlin vokser fra at være to små flækker til at blive Europas næststørste by. Monumentale bygninger rejser sig, ikke mindst i pompøs klassicisme, men der skabes også yndefulde slotte lige uden for byen.

Herfra styres indtil første verdenskrig det Tyskland, som under Preussisk ledelse bliver et kæmpe rige. Efter krigen var intet som før… Weimar-republikken satte ikke meget præg på Berlin – så meget desto mere gjorde Hitler. Ganske vist skabtes ikke den vældige by “Germania” – tværtimod endte det hele i ruiner og ødelæggelse.

I den kolde krigs tid var især Østberlin en grå by, men efter murens fald er Berlin blevet en formidabel ny by med spændende arkitektur.
Varighed: 2×45 min.
Udstyr: Projektor.

Steen Ivan Hansen
Jeg er cand.mag. i historie og middelalderarkæologi. Jeg har i 35 år holdt foredrag og arrangeret endagsture og rejser inden for emnerne historie og arkitektur. Foredragene er altid uden manuskript og med mange billeder - og med en lille humoristisk bemærkning i ny og næ. Hjemmeside: www.slotteogherregårde.dk