Kunst og design, værk af van Gogh

Elisabeth Jerichau Baumann

En fremmed fugl i den danske kunstverden (1819-1881)

Jeg tegner et portræt af en billedkunstner og forfatter. En kvinde, der brød alle normer og markerede sig i billedkunsten. Hun virkede blandt kongelige, almue, kunstnere og politikere i 1800-tallets Europa. Hendes mange rejser, blandt andet til Mellemøsten, gør hendes udsyn og indsigt til noget særligt.

Få kunstnere har som Jerichau-Baumann bevæget sig rundt og haft både internationale motiver og kundekredse. Hun var i sin samtid mest kendt i udlandet, mens vi i dagens Danmark ser en stigende interesse for denne kunstners eventyrlige liv og kunst.

Lene Kirkegaard
Igennem et langt liv har jeg betrådt mange stier. Jeg har haft mit primære virke på Esbjerg Højskole. På det teoretiske plan har jeg skrevet speciale om arbejderoplysningen i Danmark: ”At Hvælve en højere himmel over arbejderens liv og færden”. Jeg har samlet en buket af foredrag, som jeg gerne vil underholde og berige med. Emnekredsen jeg tilbyder er kunst, litteratur og samfundets forhold. Hjemmeside: www.lenekforedrag.dk