Musik, sang og teater. Klaver

Et letsindigt ord – musikken under besættelsen

I besættelsestidens censurerede Danmark blev både swingmusikken og revyen særligt populære, og mange revyer gik helt til stregen med åbenlys eller underforstået kritik og gjorde gennem humoren nar af besættelsesmagten.

Foredraget her fokuserer primært på disse revysange og swingnumre, som blev skrevet og spillet af bl.a. Poul Henningsen, Kai Norman Andersen, Gerda og Ulrik Neumann, Børge Müller, Leo Mathiesen og Svend Asmussen.

Hvilken slags musik hørte modstandsmanden, den almindelige dansker, den tyske soldat og de andre grupper i samfundet? Det er nogle af de spørgsmål, Karoline og Jens Christian forsøger at besvare gennem musik og ord. Musikken fremføres i arrangementer, som er tro mod de oprindelige versioner, men uden at være nøjagtige kopier.
Varighed: 2×45 min. plus pause.
Udstyr: Ingen krav, dog adgang til strøm.

Pris hverdag: kr. 4750,-
Pris aften og weekend: kr. 5750,-

Karoline Budtz & Jens Christian Kwella
Vi er begge konservatorieuddannede og har lang erfaring med at spille koncerter på spillesteder, til festivaler og i jazzklubber både i Danmark og udlandet. Vi har spillet sammen siden 2014 og har mere end 150 koncerter bag os.