Genforeningen

…Genforeningen

Billedforedrag ved cand. mag., historiker Steen Ivan Hansen

I 1920 blev Sønderjylland genforenet med Danmark. Denne historiske begivenhed havde sin forklaring i første verdenskrig, hvor det tyske nederlag banede vejen for at lægge grænsen efter befolkningens nationale sindelag. Helt enkelt var det dog ikke, bl.a. blev spørgsmålet om Flensborgs tilhørsforhold et stridens æble, som førte til den såkaldte påskekrise.

Dog blev genforeningen en stor national fest, hvor kongen red over grænsen på en hvis hest, som Jomfru Fanny fra Aabenraa havde forudset det.
Udstyr: Projektor.

Steen Ivan Hansen
Jeg er cand.mag. i historie og middelalderarkæologi. Jeg har i 35 år holdt foredrag og arrangeret endagsture og rejser inden for emnerne historie og arkitektur. Foredragene er altid uden manuskript og med mange billeder - og med en lille humoristisk bemærkning i ny og næ. Hjemmeside: www.slotteogherregårde.dk