Napoleon

Napoleon spiller stadig en rolle for franskmændene. I 2004 kunne franskmændene fejre 200-året for oprettelsen af Napoleons kejserdømme. Myter om Napoleon som den der reddede den franske revolutions idealer og den der sikrede lov og orden i Frankrig, er i dag en del af den franske selvforståelse.

Foredraget vil se på baggrunden for Napoleon og hans glorværdige militære karriere, hvorfor han havde så stor succes som general. Men foredraget vil også se på hans tid som kejser og diskutere, hvorfor han led sit Waterloo i 1815.

Pris: kr. 2550,- (plus transport efter aftale)
Varighed: ca. 2 timer inkl. pause

Jørn Buch
Jeg er historiker og passioneret foredragsholder, med speciale i europæiske mindretal. Jeg er 73 år (født 1945) og blev student fra Tønder Statsskole i 1965. Læreruddannet på Haderslev Statsseminarium 1968. Cand.phil. i Historie fra Aarhus Universitet 1974. Seminarieadjunkt på Haderslev Statsseminarium 1973-1985. DR-Danmarks Radio 1985-1994 som specialmedarbejder i grænselandsspørgsmål, dansk-tyske relationer og mindretalsforhold. Deltager i FUEV-FUEN, Den europæiske Mindretalsunions kongres hos nationale mindretal rundt om i Europa. Hjemmesidewww.Jorn-Buch.dk