Peter Sand: Aarhuskomponisten, der fik en medalje af Paven

Til dette musikforedrag hører vi om Ringkøbing-drengen, der blev operasanger med karriere i Tyskland og Italien, men vendte hjem til Aarhus. Her begyndte han med udgangspunkt i sit Sangstudie på Lilletorv 2 at komponere melodier til sange og salmer af Aakjær, Blicher, Grundtvig, Ingemann og mange andre, også nyere digtere.

Peter Sand modtog en guldmedalje af Pave Paul den VI for melodien til pinsesalmen ”Kom Sandheds Ånd”, og i sin mest produktive periode fra ca. 1970-90 skrev han næsten en melodi om ugen. Thorkild Petersen havde oplevelsen af at følge Peter Sand tæt i den periode, hvor han dels var elev i hans sangstudie, dels en god ven og med ved talrige optrædener som korsanger.

Peter Sand havde den indstilling, at korsang skulle være unisont, at flerstemmig korsang ødelagde forståelsen af teksten, og at den højere mening med hans kompositioner netop var, at melodien skulle fremhæve teksten. Derfor var de aldrig mere end 8 korsangere til Peter Sands optrædener, oftest 4-6.

Til foredraget fortæller Thorkild om Peter Sand, som han har oplevet ham, og vi skal både høre, lære og synge nogle af hans smukke og enkle melodier. Det viser sig, at når man har hørt melodien, så kan man synge med næsten med det samme, fordi melodien i den grad fremhæver teksten, så den næsten synger sig selv.

Blandt mange andre kan vi fx komme omkring salmer som “Alle vegne hvor jeg vanker”, “Dag til hvile”, “Helligånden trindt på jord”, “Kraften fra det høje”, “Ud går du nu på livets vej”, “Fra himlen kom en engel klar” og “Maria sad på hø og strå”.

Foredraget kan evt. afholdes sammen med en lokal organist eller pianist, og alternativ kan en pianist medbringes til en forhøjet pris på kr. 3390,-

Billedtekst: Peter Sand synger sin egen melodi til H.C. Andersens ”Det er liv at rejse”, til mit akkompagnement ved en festlighed ved Egå Mølle, hvor også H.C. Andersen deltog, i skikkelse af Vagn Bilking, der udklædt, havde en vis lighed med eventyrforfatteren. En sommeraften i 1977.
Varighed: Ca. 2×45 min. Kan tilpasses efter ønske.
Udstyr: Gerne Ældresagens sangbog, Højskole-, Senior-, DGI-sangbogen eller lignende.
Pris: kr. 1900,- (ekskl. transportudgifter).

Thorkild Petersen
Når lejligheden byder sig, er jeg at finde, hvor der er et publikum, der gerne vil bruge et par hyggelige timer med danske og nordiske sange. Jeg spiller 6- og 12-strenget akustisk guitar og synger alle de sange, jeg selv holder af - ofte i sognegårde, foreninger, klubber, aftenskoler, forsamlingshuse, institutioner, m.v. Konceptet er gode sange og fortællinger, der på oplysende, underholdende og morsom vis bidrager til en god oplevelse for alle. Hjemmeside: www.thorkildp.dk