Historie, soldater på vej i krig

Vikinger og vold

Vikingetiden regnes med rette for en storhedstid i Danmarks historie. Det var dengang Danmark blev samlet til ét rige og det var dengang danerne blev kristnede, dvs. blev civiliserede og blev en del af den europæiske kulturkreds. Det var også dengang der blev bygget kæmpeanlæg, som vi finder rester af i dag, bl.a. voldanlægget ved Danevirke og de store Trelleborge ved Slagelse, Fyrkat ved Hobro og Aggersborg samt Nonnebakken ved Odense.

Foredraget vil gøre rede for udviklingen af Vikingetiden i Danmark og herunder den voldsomme ekspansion til England og andre steder, samt fortælle om, hvorfor Harald Blåtand “vandt sig al Danmark og Norge og gjorde danerne kristne”. Foredraget vil derfor også give en forklaring på, hvorfor Harald Blåtand skulle udvide Danevirke, som man i gamle dage troede var blevet bygget af hans mor dronning Thyra.

Pris: kr. 2550,- (plus transport efter aftale)
Varighed: ca. 2 timer inkl. pause

Jørn Buch
Jeg er historiker og passioneret foredragsholder, med speciale i europæiske mindretal. Jeg er 73 år (født 1945) og blev student fra Tønder Statsskole i 1965. Læreruddannet på Haderslev Statsseminarium 1968. Cand.phil. i Historie fra Aarhus Universitet 1974. Seminarieadjunkt på Haderslev Statsseminarium 1973-1985. DR-Danmarks Radio 1985-1994 som specialmedarbejder i grænselandsspørgsmål, dansk-tyske relationer og mindretalsforhold. Deltager i FUEV-FUEN, Den europæiske Mindretalsunions kongres hos nationale mindretal rundt om i Europa. Hjemmesidewww.Jorn-Buch.dk